تبلیغات
دعا و نیایش - مطالب آبان 1394
درباره

اینجا وبلاگی است باهدف گردآوری ادعیه و اذکار رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام تا با واسطه قرار دادن آنان و بهره بردن از کلام الهی، اتصال خود را به صراط مستقیم و درگاه خداوند در همه لحظات حتی در سختیها از دست ندهیم.
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
ختم صلوات

لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ

حجاب خون بهای شهیدان

پایگاه سربازان گمنام امام زمان(عج)


تیم سایبری پلارک

 نیایش

لوگوی دوستان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
کاربردی
ابر برچسب ها
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :

روز شهادت یک غریب

--

از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم. چرا؟ به دلیل اختلاف روایت؛ دو قول برای روز شهادت امام حسن مجتبی نقل شده است:
۱. بیست و هشتم صفر؛ بر اساس نقل شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ طبرسی. رضوان الله علیهم
۲. هفتم صفر ؛بر اساس نقل شهید اول ، کفعمی ، شیخ بهایی ، علامه مجلسی ، مرحوم صاحب جواهر ، شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی. رضوان الله علیهم

هرچند حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس معظم حوزه علمیه قم فقط هفتم صفر برای امام مجتبی اقامه عزا می کردند و

به امر ایشان در آن روز بازار هم برای اقامه عزا تعطیل می شده و هنوز هم در برخی از بیوت مراجع در قم روز هفتم صفر برای امام مجتبی روضه برپا می شود اما همچنان در تقویم رسمی کشور هفتم صفر روز ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام درج می شود که بنابر برخی پژوهش های انجام شده قطعا ماه ولادت ایشان ذی الحجه است و هفتم صفر ولادت آقا موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست!
  و اگر هم ولادت باشد نکته مهم این است که محرم و صفر ماه حزن اهل بیت است و بسیاری از بزرگان ما مانند استاد فقید ما آقای مجتهدی رحمه الله تقیّد داشتدند که در روز هفتم صفر مجلس روضه تشکیل شود و روضه امام مجتبی یا امام کاظم خوانده شود و تاکید می کردند این روزها حتی اگر تولد امام معصوم هم باشد، روز سرور نیست، روزهای اسارت اهل بیت امام حسین و ماه حزن است! و نکته جالبی که می فرمودند این بود که "چون ناصرالدین شاه تولدش در این روز بود و برای اینکه روز تولدش مصادف با شبِ وفات امام حسن مجتبی نباشد تا بتوانند جشن بگیرند این دست کاری را در تقویم کرده اند." که در حد یک احتمال می شود پذیرفت اما قابل تامل است چون واقعا تولد او در همین روز بوده ششم صفر۱۲۴۷ هجری قمری بوده و قبل از آن قول بیست و هشتم مرسوم نبوده و الان هم فقط منحصر به ایران است!
به هر حال سیره مراجع عظام و نظرشان در مورد جشن در ماه صفر همین است و عموم آنها با برگزاری مجلس شادی در ماه صفر که ماه حزن اهل بیت است مخالف هستند.

منبع: سایت حجةالاسلام شهاب مرادی

صلح امام حسن علیه‏ السلام از زبان مقام معظم رهبری

آثار و برکات تدبیر خردمندانه امام حسن مجتبی علیه‏السلام برای امت اسلام، بسیار بیش از آن است که بتوان آن را بازگو کرد. مقام معظم رهبری،  در تبیین علل و انگیزه‏های صلح امام حسن مجتبی علیه‏السلام و دستاوردهای ارزشمند آن می‏فرمایند:
در باب صلح امام حسن علیه‏ السلام این مسأله را بارها گفته ‏ایم و در کتاب‏ها نوشته‏ اند که هر کس، حتی خود امیرالمؤمنین علیه ‏السلام ، هم اگر به جای امام حسن مجتبی علیه‏ السلام بود و در آن وضع قرار می‏گرفت، ممکن نبود کاری بکند غیر از آن کاری که امام حسن علیه‏ السلام کرد. هیچ کس نمی‏تواند بگوید که امام حسن علیه‏ السلام ، فلان گوشه کارش سئوال برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلالِ منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود.
اگر امام حسن علیه ‏السلام صلح نمی‏کرد، تمام ارکان خاندان پیامبر اکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم را از بین می‏بردند و کسی را باقی نمی‏گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز به کلی از بین می‏رفت و ذکر اسلام بر می‏افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی‏رسید. این حق عظیمی است که امام مجتبی علیه‏ السلام بر بقای اسلام دارد. امیدوارم خداوند به همه‏ ی ما بصیرتی عنایت کند تا بتوانیم آن بزرگوار را بشناسیم و نگذاریم پرده جهالت و غبار بدشناختی‏ که تا مدت‏ها بر چهره آن بزرگوار بوده، باقی بماند؛ یعنی حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی علیه ‏السلام همان قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین علیه‏السلام ارزش داشت.



برچسب ها :
امام حسن علیه السلام ,  تاریخ شهادت امام حسن علیه السلام ,  هفتم صفر , 

خواص ذکر بسم الله الرحمن الرحیم


درمان شر و محافظت از خود
امام‌صادق (علیه السلام) به مفضل فرمود:‌ خودت را از مردم محافظت کن با بسم الله و قل هو‌الله احد به این طریق: آن ها را در شش جهت خودت بخوان راست و چپ و پایین و بالا و جلو و عقب و چون بر سلطان جائری وارد شدی وقتی نگاهت به او افتاد سه بار توحید را بخوان و با دست چپ بشمار و از خواندنش جدا نشو تا از نزدش بیرون روی.۱


ذکر ((بسم الله)) قبل از دعا
رسول اکرم(ص) فرمود : دعایی که اولش ((بسم الله الرحمن الرحیم)) باشد، رد نمی شود.۲


برآورده شدن حاجت با ((الرحمن الرحیم))
چون کسی در کار مضطرب باشد این دو اسم یعنی((الرحمن الرحیم))‌را مداومت نماید حاجت او حاصل میشود.۳



خواندن بسم الله قبل از خواب
رسول خدا (ص) فرمود:هرگاه بنده‌ای قبل از خواب بگوید ((بسم الله الرحمن الرحیم)) خدا به ملائکه‌اش می فرماید : نفس‌های او را تا به صبح عبادت به حساب آرید.



۱-اصول کافی،ج4،ص431،حدیث20
۲-بحارالانوار،ج۹،ص۳۱۳
۳-خواص‌الایات، ص۵۳
۴-بحارالانوار،ج۹۲،ص۲۵۸










پیامبر خدا(ص) در سفارش به علی (ع) می فرماید:
ای علی سه چیز درجه است، سه چیز کفارهّ سه چیز مهلک و سه چیز نجات بخش. آن سه چیز که درجه می باشد یکی کامل گرفتن وضو در هوای سرداست. دوم انتظار کشیدن برای نماز بعد از نماز. سوم شرکت کردن در نمازهای جماعت در شبانه روز.

حکمت وضو

امام رضا (ع) درباره حکمت وضو می فرماید: برای اینکه بنده وقتی برای مناجات با خداوند جبار می ایستد پاک باشد.فرمان او را اطاعت کرده باشد و از آلودگی و نجاست پاکیزه باشد. به علاوه این که وضو باعث از بین رفتن حالت کسالت و زدودن خواب آلودگی و پاک ساختن دل برای ایستادن در حضور خدای جبار می شود.
منبع: کتاب میزان الحکمة، نوشته محمد محمدی ریشهری، ج14،ص6863،6865



خواندن سوره‎هایی از قرآن در حالت احتضار مانند سوره‎های؛ یس، صافات، احزاب، آیة الکرسی، آیه ۵۴ سوره اعراف، و سه آیه آخر سوره بقره در روایات توصیه شده است.

قرآن خواندن برای اموات


در خصوص اثبات استحباب قرائت قرآن برای اموات دو نوع دلیل می توان بیان کرد: نوع اول روایاتی که به صورت کلی بیان می کند به یاد اموات و گذشتگان باشید و آنها از کارهای نیک شما بهره می برند؛ و روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است. در این مورد روایاتی وجود دارد که به بعضی اشاره می شود:
 
۱. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعایی به آنها هدیه کنید.»[1]
 
۲. حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می شود شادمان می گردد، همان گونه که زنده به وسیله هدیه ای که به او می دهند، خوشحال می گردد.»[۲]
 
دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان می کند؛ مانند این روایت: حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می آمرزد.[۳]»

می‎توان گفت: سوره‎های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه ... را می توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهدا کرد.
 اهل قبور نیازمند به استغفار و طلب رحمت و اهدای ثواب هستند.

[۱] یزدی، شیخ حسن بن علی، انوار الهدایة، ص ۱۱۵، چاپخانه نعمان، نجف.
[۲] محجة البیضاء، ج ۸، ص ۲۹۲,
[۳] مجلسی، محمدباقر ، بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۱۶۹، از منشورات چاپخانه اسلامیه، تهران.

مؤسسه جهانی سبطین علیهماالسلام



برچسب ها :
احتضار ,  اموات ,  مرگ ,  قرائت قرآن ,  قرآن , 






   پیامبر خدا(ص)

��شستن دستها پیش و پس از غذا، شفایی برای تن و مایه برکت در روزی است.

پیامبر خدا(ص)

��شستن دستها پیش از غذا، فقر را دور می کند و شستن دستها پس از غذا، اندوه را می راند و چشم را سلامت می دهد.

 پیامبر خدا(ص) 


��اگر کسی از شما در حالی که خوابید که در دستانش بوی گوشت بود و آن را نشست و آنگاه عارضه ای به وی رسید، مبادا جز خویش را نکوهش کند.

حضرت علی(ع)

��شستن دستها پیش و پس از غذا، موجب فزون شدن عمر است و سبب زدودن چربی از جامه هاست و دیده را جلا می دهد.

 امام صادق(ع)

��دستهایتان را پیش و پس از غذا بشویید؛ چرا که فقر را می برد و بر عمر می افزاید.






فضیلت قرائت سوره های احقاف و مؤمنون در جمعه

مطابق روایتى از امام صادق(علیه السلام)، هر كس شب یا روز جمعه سوره احقاف بخواند ترسى در دنیا به او نرسد و از وحشت قیامت ایمن گردد و هر كس در هر جمعه سوره مؤمنون را بخواند، خداوند اعمال او را به سعادت ختم كند و در فردوس اعلى همراه با پیامبران و رسولان، به او منزل دهد.


وسائل الشیعه، جلد 5، باب 54 از ابواب صلاة الجمعه، حدیث 10 و 11 و ثواب الاعمال، صفحه 108 و 114.



مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی




برچسب ها :
مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی ,  روز جمعه ,  اعمال جمعه ,  احقاف ,  مؤمنون ,