تبلیغات
دعا و نیایش - مطالب مرداد 1394
درباره

اینجا وبلاگی است باهدف گردآوری ادعیه و اذکار رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام تا با واسطه قرار دادن آنان و بهره بردن از کلام الهی، اتصال خود را به صراط مستقیم و درگاه خداوند در همه لحظات حتی در سختیها از دست ندهیم.
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
ختم صلوات

لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ

حجاب خون بهای شهیدان

پایگاه سربازان گمنام امام زمان(عج)


تیم سایبری پلارک

 نیایش

لوگوی دوستان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
کاربردی
ابر برچسب ها
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :





نگاهی مختصر به زندگانی حضرت احمد بن موسی ع ملقب به شاهچراغ

بمناسبت روز بزرگداشت ایشان در روز ششم ماه ذیقعده

بیعت حضرت احمد بن موسی (ع) و مردم مدینه با علی بن موسی الرضا(ع)

حضرت سید امیر احمد علیه‌السلام ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات‌الاعظم فرزند بزرگوار امام موسی بن جعفر(ع) و برادر امام علی بن موسی الرضا(ع) است. «پس از اشاعه خبر شهادت امام موسی بن جعفر(ع) مردم به خاطر جلالت و وفور عبادت، نشر شریعت و کرامات حضرت احمد بن موسی(ع) برای بیعت با او به عنوان امام هشتم اجتماع کردند، حضرت احمد بن موسی به منبر رفته و خطبه‌ای در کمال فصاحت و بلاغت بیان فرمودند، سپس اظهار داشت: «پس از پدرم، برادرم رضا امام هشتم شیعیان و خلیفه بحق و ولی خداست و اطاعت او از جانب خدا و رسولش به من و شما واجب است.

پس از آن حضرت احمد بن موسی(ع) از فضایل و کمالات برادرش امام رضا(ع) سخن گفت، آنگاه شیعیان به محضر امام رضا علیه السلام رفته و با او بیعت کردند. امام رضا علیه السلام در حق برادرش احمد دعا نمودند و اظهار داشتند: «همچنان که حق را پنهان نداشته و ضایع نکردی خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگرداند

حضرت احمد بن موسی(ع) در سنوات (198-203 ه.ق) با سید امیر محمد عابد و سید علاءالدین حسین (برادران ایشان) و جمع کثیری از برادرزادگان و محبان اهل بیت، به قصد زیارت حضرت رضا(ع) از مدینه حرکت می‌نمایند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت کنند.چون کاروان اهل بیت عصمت و طهارت و شیعیانشان به سرزمین فارس می‌رسند، مأموران خبر ورود آن حضرت را به حاکم فارس می‌رسانند. وی با لشکری انبوه از شهر خارج شد و در برابر کاروان احمد بن موسی (ع) اردو زد.حضرت سید امیر احمد(ع) چون گروه کفار را که برای کارزار صف‌آرایی کرده مشاهده نمودند به همراهان خویش فرمودند:

«این قوم ظالم به قصد ریختن خون فرزندان علی(ع) آمده‌اند، هرکس میل بازگشت به مدینه را داشته باشد و یا راه گریز از این مهلکه بداند، مختار است.» برادران، برادرزادگان و یاران که حضرت را در جهاد مصمم دیدند وفاداری خود را نسبت به ایشان ابراز داشتند.

آن بزرگوار در حق آن ها دعای خیر کرد و فرمود: پس برای مبارزه،‌ خود را آماده سازید.

سپاه قتلغ خان حاکم شیرازدر برابر یاران احمد بن موسی در طی سه جنگ شکست خورد.


رهبر معظم انقلاب در بارگاه حضرت احمدبن موسی(ع)

جنگ در چند نوبت در گرفت که بر اثر رشادت و شجاعت بی‌مانند احمد بن موسی(ع) و یارانشان هر بار لشکر اشرار شکست خورده و عقب نشینی می‌کردند و جمعی از امامزادگان و شیعیان آن حضرت مجروح یا شهید می‌گشتند. حضرت احمد بن موسی(ع) با آن که ضربتی بر فرق مبارکش خورده بود و زخم‌های کاری بر بدن داشتند همچنان با شجاعت می‌جنگیدند و از دشمن می‌کشتند تا به این مکان که اکنون تربت مقدس آن بزرگوار است رسیدند و از شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند.

http://www.ayehayeentezar.com




برچسب ها :
دهه کرامت ,  احمد بن موسی علیهما السلام ,  شاه چراغ , 




افسران - یاحسین جان...

گریه کردن بر غمت جا و مکان بردار نیست ....

هیئت سیار دارم با روضه های گوشی ام ......


سه روز روزه در این ماه:
از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روایت شده است:
 هر كس روزهاى پنج شنبه، جمعه و شنبه از ماههاى حرام را روزه بگیرد، عبادت یك سال براى او نوشته شود.(1)


(1) اقبال، صفحه 308.

مفاتیح نوین/آیت الله مکارم شیرازی



برچسب ها :
روزه ,  روزه ماه ذی القعده ,  مفاتیح نوین ,  آیت الله مکارم شیرازی , 




                        سلام بانوی خیرات، بانوی برکات

                        هزار بار بر این خیر مقدمت صلوات

                      

                        نگاه ما همه بر آفتاب محشر توست

                        دخیل ما همه بر رشته ی معجر توست


                        یگانه دختر موسی بگیر دست مرا
                        شفیع جنت کبری بگیر دست مرا

 




برچسب ها :
شعر ,  میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها , 

چه کار کنیم امام زمان (عج) خوشنود و راضی شوند

۱.هر روز صبح كه از خواب بیدار می شوید به امام زمان سلام كنید.

۲.تلاوت قرآن به خصوص سوره های یس،نبا،عصر،واقعه و ملك را بعد از نماز و تقدیم به اموات و شیعیان حضرت را فراموش نكنید. 

۳.روزانه صدقه ای به نیت امام زمان بدهید. 

۴. روزهای عید مثل عید غدیر و یا نیمه شعبان لباس های زیبا بپوشید و برای امام شادی كنید. 

۵.هر مطلبی درباره امام زمان و عصر غیبت كه بدرستی از آن آگاهی دارید به دیگران بگویید تا آنها هم بیشتر آشنا شوند. 

۶.درسی كه می خوانید یا هر مطلبی كه یاد می گیرید به نیت امام زمان باشد آنوقت برایتان شیرین تر و هدفمندتر خواهد شد.

۷.عكس و یا نوشته ای از امام زمان كه نشانی از ایشان باشد به دیوار اتاقتان بچسبانید. 

۸. خواندن نماز شب ، زیارت عاشورا و جامعه كبیره از مسائل مورد تاكید امام زمان است آنها را فراموش نكنید. 

۹.نماز امام زمان را هر روزی كه توانستید بخوانید.(2 ركعت،در هر ركعت ایاك نعبد و ایاك نستعین 100 مرتبه)

۱۰. نماز اول وقت باعث خوشحالی حضرت می شود بهتر است كه ثواب نماز را به خودشان تقدیم كنید. 

۱۱سخنان امام زمان و احادیثی كه درباره ی ایشان است را برای هم پیامك كنید. 

۱۲.برای اشاعه ی فرهنگ شناخت حضرت مهدی در جامعه، مجالس اهل بیت، مداحی، كتاب نویسی و ...اجرا كنید. 

۱۳.بعد از هر نماز دعا برای تعجیل در فرج ایشان را بخوانید.

۱۴.در فراق جدایی از آقا دعای ندبه(صبح جمعه) و دعای فرج(اللهم عرفنی نفسك...) را بعد از نماز عصر جمعه بخوانید.

۱۵.دعای عهد را(اللهم رب النور...) به یاد داشته باشید و از این طریق هم در كارهایتان با حضرت مهدی پیمان ببندید. 

۱۶.دعای توسل و غریق را بخانید(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب اللقلوب ثبت قلبی علی دینك) و ایشان را نزد خدا شفیع خود قرار دهید. 

۱۷. زمانی كه می خواهید برای نعمتی خدا را شكر كنید از امام زمان هم تشكر كنید. 

۱۸. اگر در زندگی به مقام و منزلت مادی یا معنوی رسیدید، بدانید كه از طرف امام بوده و لیشان را فراموش نكنید و مغرور نشوید. 

۱۹.انتظار را با دعا در خود تقویت كنید و از اعماق قلبتان منتظر باشید و از پروردگار توفیق معرفت بیشتر به حضرت را درخواست كنید. 

۲۰ با همه وجود برای امام زمان دعا كنید همانطور كه دعا برای عزیزانتان را فراموش نمی كنید. 

۲۱. وقتی كه به زیارتگاهها و اماكن متبركه می روید به نیابت از امام زمان هم زیارت كنید.

۲۲. اگر توانایی مالی دارید دیگران را هم به نیابت از امام زمان به زیارت بفرستید. 

۲۳. اعمال شایسته ای كه انجام می دهید به امام زمان هدیه كنید.

۲۴.دروغ نگوید و گناه نكنید چون امام زمان بر اعمال همه كاملا واقف است.

۲۵. رفتار، گفتار و كردار خود را با نظر متعالی امام هدفمند كنید و طبق خواست ایشان عمل كنید.

۲۶.از زندگی و دلایل غیبت ایشان آگاهی داشته باشید یعنی امام زمان خود را بشناسید و سعی كنید همانند ایشان زندگی كنید. 

۲۷. هنگام گرفتاری هم امام را یاد كنید خالصانه و با حضور قلب زیارت آل یاسین و نماز استغاثه (بهترین وقت سحر جمعه) به امام زمان را بخوانید و درد دل كنید مطمئن باشید حرفهایتان را خواهند شنید. 

۲۸.قسمتی از اموالتان را به نیت امام و در راه ایشان صرف كنید مثل صدقه به محرومین به نیت سلامتی و دور كردن غم و اندوه از ایشان.

۲۹.زمانیكه امام عزادار هستند(روز وفات پیامبران او ائمه ) به احترام ایشان شما هم عزادار باشید. 

۳۰.صلوات فرستادن زیباترین هدیه است بهمراه (و عجل فرجهم) مثلا روزی 100 مرتبه 

۳۱.به والدین خود خدمت كنید مطمئن باشید قلب عالم امكان حضرت مهدی را خشنود كرده اید.

۳۲.به نیت حضرت مهدی احترام و خدمت به سادات و دوستان ایشان را فراموش نكنید این سبب خوشحالی امام خواهد شد. 

۳۳. از فقرا، بیماران و خانواده های بی پناه غافل نشوید با آنها نشست و بر خواست كنید و تا حد توان مشكلاتشان را حل نمایید. 

۳۴.خلاصه اینكه با امام زمان دوست باشید و بدانید خدای كریم و امام زمان عج هر لحظه اعمال شما را می بینند و همیشه برایتان وقت دارند.  


به امید ظهور ایشان

♥اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر♥





--

--


لطفا کمی منتظر بمانید تا این تصویر نمایش داده شود. ارادتمند: نسیم آرامش
آداب همراه نیایش بخش دوم

8- شروع دعا با نام پروردگار

بهترین نیایش آن است كه در ابتدا با نام و یاد پروردگار آغاز شود. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: دعایی كه با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شود، رد نمی‌شود.

9- مدح و ثنای خداوند متعال

امام صادق علیه السلام فرمود:

هرگاه اراده دارید كه از حق سبحانه و تعالی چیزی از حوایج دنیا را سؤال كنید، باید به ستایش پروردگار و مدح او و صلوات بر پیغمبر و آل او علیهم السلام ابتدا كنید، بعد از آن از خداوند حاجات خود را بخواهید.

 

بهترین نمونه این مدح و ثنای پیش از دعا در سوره حمد دیده می‌شود كه ابتدا خداوند را به رحمانیت و رحیمیت مدح می‌كنیم و سپس دعا می‌كنیم.

این مساله را در بیشتر ادعیه امامان معصوم علیهم السلام به خوبی می‌توان مشاهده كرد.

10 - درود فرستادن بر پیامبر و آل او

یكی از آدابی كه اجابت دعا را تضمین می‌كند، درود فرستادن بر پیامبر و اهل بیت او علیهم السلام است. از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمودند:

همواره دعا و نیایش در پرده است تا آنگاه كه بر محمد و آل او درود فرستاده شود.

 

11 - گریه كردن هنگام نیایش

این برترین ادب نزد پروردگار است، چرا كه اوج هیجان و احساسات و عشق و علاقه در این هنگام بروز پیدا می‌كند و خبر از نرمی دل و خشوع قلب می‌دهد و آن هم دلیل اخلاص است. در روایت است كه:

«اگر نتوانستید گریه كنید، خود را به حالت گریه كنندگان درآورید.

12 - اعتراف به گناهان

اعتراف به تقصیرات و گناهان باعث می‌شود انسان به خدا نزدیك‌تر شده، قلبش خاشع شود. علاوه بر این، یادآوری گناه انسان را به حالت گریه نزدیك‌تر می‌كند.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «هرگاه خواستید حاجت‌های دنیا و آخرت خود را با خدا در میان بگذارید، با ثنا و ستایش الهی آغاز كنید و سپس بر محمد و آل او صلوات بفرستید و بعد از آن به تقصیرات و گناهان خود اعتراف كنید و بعد از این از خدا «حاجت» خود را بخواهید.

13 - حضور قلب

اولین پیشوای شیعیان؛ امیرمؤمنان علیه السلام در این باره می‌فرماید:

خداوند دعای دلی كه غافل و سرگرم باشد را نمی‌پذیرد.

14 - بالا بردن دست‌ها

بلند كردن دست‌ها به طرف آسمان در هنگام دعا نیز از آداب نیایش بوده، در ایجاد حالت معنوی و روحی بسیار مؤثر است. امام حسین علیه السلام فرمود: وقتی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دعا می‌كردند، دست هایشان را بلند می‌كردند همانند مسكینی كه چیزی طلب می‌كند.

 

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «فما استكانوا لربهم و ما یتضرعون»  فرمودند: تضرع، یعنی دست‌ها را هنگام دعا بلند كردن.

15 - گفتن ماشاءالله در پایان دعا

از امام صادق علیه السلام روایت است كه فرمود:

کسی نیست كه دعای خود را با جمله ماشاء الله لا قوة الا بالله ختم كند، مگر آن كه دعایش مستجاب شود.

یاسین مدیا


برچسب ها :
نیایش ,  آداب نیایش ,  آداب دعا کردن در حدیث ,  احادیث دعا کردن , 

   

چگونه امام صادق (ع) را از منزل تا کاخ منصور لعنت الله علیه کشاندند



حجت الاسلام علوی تهرانی


مدت زمان فایل : 3 دقیقه و 12 ثانیه


مطالب مرتبط :
چگونه امام صادق (ع) را از منزل تا کاخ منصور کشاندند؟




مرد روضه ها
ناگهان سجّاده را از زیر پایش می کِشند
مثل حیدر(ع)درمیان کوچه هایش می کشند

نامسلمانان به فکر سنّ وسالش نیستند
پابرهنه،بی عمامه ،بی عبایش می کشند

بی مروّت ها سوار مرکب ودنبال خود
(پیرمرد)ی را(پیاده)،(بی عصا)یش می کشند

با(طناب)و(دست بسته)،(سیلی) و آتش به در(ب)
لحظه لحظه عکس مادر را برایش می کشند

نای رفتن را ندارد در تنش اما به زور
درمیان کوچه زیر دست وپایش می کشند

روضه هارا در خیالش هی مجسم می کنند
از مدینه نا گهان تا کربلایش می کشند
***
((زینت دوش نبی))*افتاده (بی سر بر زمین)
وای بر من از کجاها تا کجایش می کشند**

شاه غیرت روی خاک افتاده وبی غیرتان
نقشه ی حمله به سوی خیمه هایش می کشند

چون نمی برّید خنجر حنجرش را از جلو
ناکسان این بار خنجر از قفایش می کشند

کاروان عصمت وتوحید را،(نامحرمان)
کربلا تا کوفه وشام بلایش می کشند
***
اشک دختر بچه ای یک شهر را بر هم زده
با سر باباش جان را از صدایش می کشند
***
در قنوتش رفته در فکر تمام روضه ها
ناگهان سجاده را از زیر پایش می کشند

مجتبی خرسندی



ذکری برای جلوگیری از غیبت


روزی یکی از اولیاء به الیاس و خضر علیهم السّلام شکایت کرد که مردم بسیار غیبت می کنند و حال آن که غیبت از گناهان کبیره است و هر چقدر آن ها را نصیحت می کنم و از غیبت کردن منع می نمایم سخن مرا نمی شنوند و آن عمل قبیح را ترک نمی کنند.

حضرت الیاس علیه السّلام فرمود: چاره این کار آن است که هر کس وارد مجلس شد به او بگو که بگوید: «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» که در این صورت خداوند ملکی را بر اهل آن مجلس موکّل می گرداند که هرگاه کسی شروع به غیبت نماید آن ملک او را از آن باز دارد و از حق تعالی سؤال نماید تا آن قوم را از غیبت کردن نگاه دارد.
حضرت خضر علیه السّلام فرمود: چون کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس بگوید «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی الله عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» حق تعالی ملکی را می فرستد تا آن که نگذارد که اهل آن مجلس غیبت او را نمایند.

منبع:
۱. وسائل الشیعه، ج۷، ص۳۴۲.
۲. عرفان و عبادت، ص۳۵۵.

موسسه جهانی سبطین علیهما السلام




برچسب ها :
غیبت ,  غیبت نکردن ,  ذکر جلوگیری از غیبت ,  خضر علیه السلام ,  الیاس علیه السلام , 

--


--


برچسب ها :
کودک ,  تربیت دینی کودک ,  نوجوان ,  احادیث تربیتی , 


لطفا کمی منتظر بمانید تا این تصویر نمایش داده شود. ارادتمند: نسیم آرامش

آداب همراه نیایش بخش اول

1 - به زبان آوردن حاجت

از امام صادق علیه السلام نقل است كه فرمودند: همانا خداوند تبارك و تعالی هر آنچه عبد در هنگام نیایش می‌خواهد را می‌داند، ولی دوست دارد كه حاجت‌ها را به درگاهش شرح دهد.»

2 - توسل به پیامبر و اهل بیت او علیهم السلام

از آیات قرآن به خوبی استفاده می‌شود كه وسیله قرار دادن مقام انسانی صالح در پیشگاه خدا، و طلب چیزی از خداوند به خاطر او به هیچ وجه ممنوع نیست و منافاتی با توحید ندارد. در آیه 64 سوره نساء می‌خوانیم:

«و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوك فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما»؛ «اگر آن‌ها هنگامی كه به خویش ستم كردند (و مرتكب گناهی شدند) به سراغ تو می‌آمدند، و از خدا طلب عفو و بخشش می‌كردند و رسول نیز برای آن‌ها طلب عفو می‌كرد، خدا را توبه پذیر و رحیم می‌یافتند.»

نیز در آیه 97 سوره یوسف می‌خوانیم:

«برادران یوسف، از پدر تقاضا كردند كه در پیشگاه خداوند برای آن‌ها استغفار كند، و یعقوب نیز این تقاضا را پذیرفت.»

در روایاتی نیز وارد شده است كه حتی خود امامان علیهم السلام به پدران خود متوسل می‌شده اند. داود رقی می‌گوید:

«بسیار می‌شنیدم كه امام صادق علیه السلام در دعاهای خود خداوند را به حق پنج تن قسم می‌داد.»

3- اصرار در نیایش

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در این باره فرموده اند:

«ان الله یحب السائل اللجوج؛ خداوند نیایشگری كه بر دعای خود پافشاری می‌كند را دوست دارد.»

و از امیرمؤمنان علی علیه السلام روایت شده است كه فرمود:

دعا سپر مؤمن است و هرگاه دری را بسیار بكوبی بر روی تو باز می‌شود.»

از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است:

به خداوند سوگند هیچ بنده مؤمنی در دعا پافشاری و اصرار به درگاه خدا نمی‌كند جز این كه خداوند حاجتش را برایش برمی آورد.»

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند:

خداوند خوش ندارد كه مردم در حاجت‌های خود به یكدیگر اصرار كنند، ولی پافشاری و اصرار در خواهش از خود را دوست دارد، خداوند دوست می‌دارد از آنچه نزد او است سؤال و درخواست شود.»

البته فراموش نشود كه اصرار در دعا و نیایش، با اصرار بر اجابت آن از طرف پروردگار متفاوت است، زیرا گاهی اجابت دعا به مصلحت انسان نیست.


4-پنهان داشتن نیایش

در دعاهای پنهانی، ریا و خودنمایی كمتر راه پیدا كرده، به اجابت پروردگار نزدیكتر است. خداوند در این باره می‌فرماید: «ادعوا ربكم تضرعا و خفیة.» ؛ «پروردگار خود را با زاری و در پنهانی بخوانید.»

 

در روایت از امام رضا علیه السلام است كه فرمود:

« یك نیایش بنده به پنهانی و آهستگی با هفتاد دعای ظاهر و آشكار برابری می‌كند.

مخفی بودن نیایش - آن هم در سكوت و آرامش شب - تاثیر شگرفی در روح انسان دارد.

 

5 -توجه به دیگران (دعا برای دیگران)

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

« هرگاه یكی از شما دعا می‌كند باید به طور عمومی دعا كند، به درستی كه آن برای دعا واجب‌تر است

چه، دعا كردن برای دیگران در هنگام دعای برای خود، دارای ارزش زیادی است، ولی از آن بالاتر این است كه انسان دیگران را بر خود مقدم داشته و ابتدا برای آن‌ها دعا كند.

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است:

كسی كه پیش از دعای برای خود، چهل نفر از برادران - مومن - خود را دعا كند، دعایش هم در حق آنان و هم در حق خودش مستجاب خواهد شد.

در دعاهایی كه به دست ما رسیده، دعای برای دیگران به صورت‌های زیر می‌باشد:

 

* ** دعا برای اولیا، نیكان و بزرگان دین

یكی از برترین دعاهای ممكن، دعا در حق قطب دایره امكان؛ حجت ابن الحسن العسكری علیهما السلام است، چه از جهت سلامتی آن وجود شریف و چه از جهت تعجیل در فرج ایشان، كه او را حق بسیار بزرگی بر گردن ماست. از حق وجود و هستی گرفته كه او سبب متصل بین زمین و آسمان است .

*** دعا برای پدر و مادر و كسانی كه بر گردن انسان حق دارند

 

***  دعا برای برادران دینی

*** دعا برای فرزندان و نسل‌های آینده

*** دعا برای مرزداران

 

«بار الها! درود تو بر محمد و خاندان او باد و سوگند به عزتت كه مرزهای مسلمانان را از بد نگهدار و به نیروی خود، پاسداران آن مرزها را تایید فرمای و عطاهای آنان را از عطیه خود كامل و سرشار ساز...

 

6- نیایش همگانی

یكی دیگر از آداب نیایش، همگانی و همراه با جمعیت دعا كردن است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود:

هیچگاه چهار نفر با هم دست به دعا برنمی دارند، جز آن كه وقتی پراكنده شوند دعای آنان به اجابت رسیده باشد.

 

7 - اظهار فروتنی

هر چه انسان نسبت به خود شناخت بیشتری پیدا كند، در برابر پروردگار تواضع بیشتری خواهد داشت؛ چرا كه به نیازهای خود آگاه می‌شود و نسبت به این كه در تمام هستی خود به خداوند متعال نیازمند است بیشتر توجه پیدا می‌كند.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمود: خداوند تعالی به حضرت موسی علیه السلام وحی فرمود: هرگاه در پیشگاه من ایستادی، همانند شخص ذلیل نیازمند بایست.

 

خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: «ادعوا ربكم تضرعا»؛ «پروردگار خود را با حالت زاری بخوانید

http://www.yasinmedia.com


--


برچسب ها :
کتاب ,  کتابخوانی ,  نظر رهبر در مورد کتاب ,  عکس رهبر و کتابخوانی , 

--


برچسب ها :
وفات حضرت عبدالعظیم ,  زیارت عبدالعظیم حسنی ,  پاداش زیارت امام حسین علیه السلام ,  امام هادی علیه السلام , 

--


ری قبله گشته با حرم سیدالکریم          عزت گرفته با قدم سیدالکریم

عقده گشای قبر خراب حسن شده     صحن و سرای محترم سیدالکریم

عیسای شهر ما نفسش مجتبایی است     اعجازها نموده دم سیدالکریم

از کودکی شفای مرا مادرم گرفت           وقت نماز با قسم سیدالکریم

در روز حشر هم همگی قد علم کنیم      در زیر بیرق و علم سیدالکریم

هر کس که پیر گریه شده از غم حسین    سیراب گشته با کرم سیدالکریم

بیهوده نیست خیل گدا دارد این حرم     حال و هوای کرببلا دارد این حرم

عبدالعظیم آمد و عبد خدا شدیم         با عشق اهل بیت دگر آشنا شدیم

دنیا و آخرت همه ی فخر ماست این        همسایه ی عزیز دل مجتبی شدیم

شکر خدا که صاحب ما با کرامت است     شکر خدا که بر سر کویش گدا شدیم

یک بار اتفاقی از این صحن رد شدیم        یک عمر چون نسیم سحر با صفا شدیم

چون ریشه های پرچم سبزش بدست باد     در هر طواف زائر کرببلا شدیم

دانی زچیست این همه شان و مقام او    دانی ز چیست ریزه خور این سرا شدیم

فرمود امام شیعه (( انت ولینا ))             عبدالعظیم ما همه از تو رضا شدیم

بیهوده نیست خیل گدا دارد این حرم       حال و هوای کرببلا دارد این حرم

قاسم نعمتی
حسینیه تخصصی مدح و مرثیه


آثار و بركات مهمان برای میزبان

برخلاف تصور برخی كه مهمان را مایه زحمت و دردسر می‌دانند، در روایات دینی بركات دنیوی و اخروی فراوانی برای مهمان شمرده شده است. مهمان، باعث ریزش گناهان میزبان و حرام شدن جهنم بر او و راهنمای او به بهشت برین است.

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نگاه محبت‌آمیز به مهمان را مانع آتش جهنم بیان كرده‌اند: «هیچ بنده‌ای نیست كه مهمان برایش بیاید و به صورت او نظر كند مگر اینكه چشم او بر آتش جهنم حرام گردد» (نوری، 1407ق، ج 16، ص 258).
پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در روایت دیگری مهمان را راهنمای بهشت خوانده‌اند: «الضَّیْفُ دَلِیلُ الْجَنَّةِ»؛ مهمان، راهنمای بهشت است (همان، ص 257).

رسول اكرم صلى الله علیه و آله :اَلضَّیفُ یَنزِلُ بِرِزقِهِ وَ یَرتَحِلُ بِذُنوبِ أَهلِ البَیتِ؛میهمان، روزى خود را مى آورد و گناهان اهل خانه را مى برد.

جامع الاخبار(شعیری) ص 136 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص461، ح14

 

كُلُّ بَیْتٍ لَا یَدْخُلُ فِیهِ الضَّیْفُ لَا یَدْخُلُهُ الْمَلَائِكَة هر خانه اى كه میهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى شوند.

جامع الأخبار(شعیری) ص 136

حضرت علی(علیه السلام) نیز مهمان‌نوازی را سبب آمرزش گناهان بیان كرده‌اند: «هر مؤمنی كه صدای مهمانی را بشنود و خوشحال شود، گناهانش آمرزیده می‌شود، اگرچه گناهان او به اندازة زمین تا آسمان باشد» (همان)

امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند: «اگر مؤمنی دو نفر مؤمن را با غذا پذیرایی كند، بالاتر از این است كه برده‌ای را آزاد كرده باشد»  

  كلینی،1388 ج 2، ص 201

امام‌ رضا(علیه السلام) به نقل از پدران خود و آنان به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) اكرام مهمان را در یك جامعه ضامن خوشی و سلامت آن دانسته‌اند: «همیشه امتم در خوشى و خوبى باشند تا زمانى كه با هم دوستى كنند و امانت را بپردازند و از حرام دورى كنند و از مهمان‏ پذیرایى كنند و نماز را برپا دارند و زكات بدهند، چون‏ انجام ندهند گرفتار قحطى و خشك‌سالى شوند» (نوری، 1407ق، ج 16، ص 258

ازآنجاكه در این احادیث سیاق كلام مطلق است، هم شامل مهمان دعوت‌شده و هم مهمان دعوت‌نشده می‌شود؛ از‌این‌رو، این پاداش‌های الهی، می‌تواند انگیزه‌ای برای تكریم بیشتر، همراه با گشاده‌رویی، نسبت به مهمان ناخوانده برای كسانی باشد كه به مهمانان ناخوانده چندان روی خوش نشان نمی‌دهند


برچسب ها :
مهمان ,  برکات مهمان ,  پذیرایی از مهمان ,  احادیث درمورد مهمان ,  میزبان , 

افسران - آمریکا شیطان بزرگ ...

yemen,یمن,تنها,انگشتر,عقیق یمنی,حزب الله,ایران,لبنان,حمایت,مردم یمن,کاریکاتور,پوستر



--

توصیف امام جواد علیه السلام از امام مهدی علیه السلام

صقر بن ابى دلف مى ‏گوید: از امام جواد علیه السّلام شنیدم، فرمود

«امام بعد از من، پسرم على علیه السّلام است، امر او امر من است، و سخن او سخن من، و اطاعت از او اطاعت از من مى‏ باشد، و امام بعد از او پسرش حسن علیه السّلام است، امر او امر پدرش، و سخن او سخن پدرش، و اطاعت از او، اطاعت از پدرش مى‏ باشد»، سپس سكوت كرد


عرض كردم: «اى پسر رسول خدا! امام بعد از حسن علیه السّلام كیست؟

آن حضرت گریه شدید كرد، سپس فرمود: «همانا بعد از حسن علیه السّلام، پسرش قائم به حقّ و منتظر مى ‏باشد. عرض كردم: «اى فرزند رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله، چرا او «قائم» نامیده شده است؟


فرمود: «زیرا پس از آنكه نامش از یادها مى ‏رود، و بیشتر كسانى كه به امامتش معتقد بودند، مرتد مى ‏شوند، قیام مى ‏كند.

عرض كردم: «اى پسر رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله، چرا او را «منتظر» نامند.
 

فرمود: او داراى غیبتى است كه ایّام و مدّتش، به درازا مى‏ كشد، و افراد با اخلاص، انتظار او را مى ‏كشند، و افراد بى‏ عقیده و اهل شكّ، او را انكار مى ‏كنند، و منكران وجود او را به مسخره مى‏ گیرند، و آنان كه براى ظهورش، وقتى را تعیین مى ‏كنند، دروغ مى ‏گویند، و افراد شتابزده هلاك مى ‏شوند، و آنان كه مطیع هستند، نجات مى ‏یابند.
 

الأنوار البهیة( ترجمه)،شیخ عباس قمى / مترجم محمد محمدى اشتهاردى‏، قم‏:1380،ص543-544

   
http://www.alvadossadegh.com