تبلیغات
دعا و نیایش - علامه شیخ تقی الدین ابراهیم کفعمی
درباره

اینجا وبلاگی است باهدف گردآوری ادعیه و اذکار رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام تا با واسطه قرار دادن آنان و بهره بردن از کلام الهی، اتصال خود را به صراط مستقیم و درگاه خداوند در همه لحظات حتی در سختیها از دست ندهیم.
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
ختم صلوات

لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ

حجاب خون بهای شهیدان

پایگاه سربازان گمنام امام زمان(عج)


تیم سایبری پلارک

 نیایش

لوگوی دوستان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
کاربردی
ابر برچسب ها
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :

علامه شیخ تقی الدین ابراهیم کفعمی

در اول نیمه قرن نهم هجری در جبل عامل دیده به جهان گشود و در سنه 905 قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جبل عامل به خاک سپرده شد از اساتید این بزرگوار میتوان به شیخ زین الدین البیاضی العاملی و شمس الدین محمد و سید شرف فاضل حسین بن حسینی میباشند . علامه تقی الدین ابراهیم کفعمی از دانشمندان بزرگ شیعه در قرن نهم و دهم هجری است که در عظمت علمی و معنویش بزرگان بسیاری لب به سخن گشوده و از مقام شامخ او تجلیل کرده اند عالمی وارسته محدثی مورد اطمینان ادیبی توانا شاعری زبر دست و هنرمندی خوشنویس که د رنسب به حارث همدانی از صحابه گرانقدر امیرالمومنین میباشد . ایشان در عرفان و تهذیب نفس نیز بدان خطی رسید که در علوم دیگر رسیده بود تالیفات وی در زمینه جمع آوری ادعیه زیارات و عبادات و شرح ادعیه دلیل روشنی بر زهد وتقوای اوست .
ایشان در عرفان و تهذیب نفس نیز بدان خطی رسید که در علوم دیگر رسیده بود تالیفات وی در زمینه جمع آوری ادعیه زیارات و عبادات و شرح ادعیه دلیل روشنی بر زهد وتقوای اوست .
ایشان نیز بسان اجداد بزرگوارش اعتقادی کامل به اثرات شگفت انگیز دعا داشت به گونه ای که خود ابتدا به تمام ادعیه و اذکا ماثوره عمل میکرد و انگاه با اعتقادی را سخ انرا در کتاب خود مینگاشت یا برای دیگران نقل میکرد از همین رو این کتاب بعد از تکمیل جای مصباح المجتهد شیخ طوسی را گرفت و در خانه بسیاری از شیعیان راه یافت.
 آن عالم جلیل القدر علیرغم همه علاقه ای که به سکونت در کربلای معلی داشت در آخر عمر به زادگاهش سفری نمود و د رهمان جا وفات یافت و به خاک سپرده شد آن منطقه در اثر مرور زمان خراب شده و قبر وی پنهان شد. سالها گذشت کسی از قبر او اطلاعی نداشت تا این که در قرن دوازدهم هجری کشاورزی هنگام شخم زدن زمین متوجه سنگی شده و وقتیکه آنرا تکان میدهد ناگاه کفنی از جسدی بیرون میاید که روی قبر نوشته شده بود: هذا قبر الشیخ ابراهیم بن علی کفعمی

علامه مجلسی علاوه بر نقل روایات كفعمی، بارها در كتاب بحار الانوار از نكات علمی، تفسیری و ادبی محدث كفعمی سود جسته و در معانی لغات مشكل و شرح بعضی جملات و عبارات سنگین، از نظرات این دانشمند فرزانه بهره گرفته است.
وی در مورد فضل و عظمت و كمالات كفعمی می‌گوید:
«كتابها و آثار او ما را از سخن گفتن در مورد شخصیت وی باز می‌دارد و شكوه و جلالت این عالم جلیل القدر را، نوشته‌ها و آثار جاویدان وی بر همگان آشكار می‌سازد.»


این دانشمند گرانمایه در طول زندگی پربار خویش، نتیجة سالها تلاش علمی و فرهنگی خود را در قالب كتابها و رساله‌های ارزشمند به جهان دانش عرضه كرده است. او تألیفات فراوانی را در موضوعات مختلف علوم اسلامی به رشتة تحریر كشیده و نقش به سزایی در تدوین و تكمیل آثار مذهبی به ویژه آثار شیعی در قرن نهم هجری داشته است تا آن جا كه علامه مجلسی وجود این شخصیت پژوهشگر اسلامی را حلقة اتصال بین دو دانشمند نخبة شیعی، یعنی شهید اول و شهید ثانی می‌داند.
تنوع موضوعات در آثار كفعمی، نشانگر تسلط سرشار آن بزرگوار بر علوم مختلف و رایج عصر خویش می‌باشد. تاكنون نزدیك به 50 اثر از تألیفات و تصنیفات این بزرگمرد شناخته شده است
.

چند اثر معروف ایشان در زمینه دعا و زیارات عبارتند از:
1-البلد الامین: كفعمی در این كتاب، دعاها، ذكرها، زیارت‌ها و اعمال سال را آورده است. او این كتاب را قبل از مصباح تألیف نموده است. آداب نمازهای یومیه، تعقیبات، دعاهای مختصه و زیارات متعددی برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ در این كتاب ذكر شده و در پایان، مناجات ائمه و دعاهای وارده در مناسبتهای گوناگون بیان شده است.
2. شرح صحیفة سجادیه كه آن را به نام «الفوائد الطریفه فی شرح الصحیفة» نامگذاری كرده است. وی در آخر این كتاب می‌گوید: من دعاهای این كتاب صحیفه را از منابع معتبر استخراج كرده و نقل نموده‌ام.
3. جنّة الامان الواقیه و جنة الایمان الباقیه: این كتاب معروف‌ترین اثر كفعمی است كه به مصباح كفعمی شهرت دارد. چون این كتاب به شیوة «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی نگارش یافته است و شباهت زیادی به «مصباح» شیخ دارد. مصباح نام گرفته است و برای تمایز از «مصباح» شیخ طوسی به «مصباح كفعمی» چنین آمده است.
در مورد منزلت والای این كتاب،‌معروف است كه «مصباح كبیر» شیخ طوسی قبل از «مصباح كفعمی» از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار بود و در بیشتر خانه‌های شیعیان نسخه‌ای از آن موجود بود، امّا بعد از تألیف «مصباح كفعمی» در سال 895 هـ .ق «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی جای خود را به «مصباح» كفعمی داد.
این كتاب بین كتابهایی كه دربارة «ادعیه و زیارات» نوشته شده، بی‌نظیر است. علامه شیخ كفعمی در مورد ارزش و اعتبار این كتاب می‌گوید:
«من این اثر را از كتابهای مورد اعتماد جمع آوری كرده‌ام كه باید به ریسمان محكم آنها چنگ زده شود و آن را به گونه‌ای تنظیم نموده‌ام كه خواننده را به بالاترین درجات وصول به حضرت حق برساند.»


منابع: سایت تبیان و نور پورتال